Информације

Web AMC портал је алат за објаву информација о статусу структура у ваздушном простору крајњим корисницима, и алат који омогућава регистрованим корисницима портала резервацију структура у ваздушном простору.

ASM је скраћеница за Airspace Management, односно управљање ваздушним простором. Управљање ваздушним простором (Airspace Management ASM) је функција планирања чији је примарни циљ максимизирање употребе расположивог ваздушног простора путем динамичне расподјеле времена кориштења и, повремено, расподјелом ваздушног простора између различитих категорија корисника ваздушног простора на основу краткорочних потреба.
Управљање ваздушним простором у FIR Сарајево је у надлежности Министарства саобраћаја и веза Босне и Херцеговине, уз сагласност Министарства одбране БиХ.

ASM се проводи на три нивоа:
Стартешки ниво - ASM ниво 1
Оперативни (предтактички) ниво - ASM ниво 2
Управљање ваздушним простором у реалном времену (тактички ниво) – ASM ниво 3.

ASM ниво 1 подразумијева стратешко управљање ваздушним простором. Приједлоге у сврху планирања и организације ваздушног простора израђује Комитет за управљање ваздушним простором Босне и Херцеговине.

ASM ниво 2 подразумијева управљање ваздушним простором на предтактичком нивоу, односно планирање расподјеле расположивог ваздушног простора путем динамичке расподјеле времена кориштења. Управљање ваздушним простором на ASM нивоу 2 је у надлежности Јединице за управљање ваздушним простором (AMC – Airspace Management Cell).

ASM ниво 3 подразумијева управљање ваздушним простором у реалном времену, односно активацију, деактивацију и релокацију ваздушног простора, како је одредила Јединица за управљање ваздушним простором AMC – Airspace Management Cell.

FUA је скраћеница за Flexible Use of Airspace односно флексибилну употребу ваздушног простора. Флексибилна употреба ваздушног простора (FUA), је концепт управљања ваздушним простором према којем ваздушни простор не треба да буде одређен као само цивилни или војни, него га треба сматрати јединственим простором у којем ће сви захтјеви корисника бити испуњени максимално, а забране и ограничења, би колико год је то могуће, требали бити привремени и укинути чим престану постојати разлози за њихову примјену.

Тамо гдје се јављају различите ваздухопловне активности у истом ваздушном простору при чему треба испунити различите услове, потребно је тежити безбједном управљању ваздушним саобраћајем и оптималном кориштењу ваздушног простора.

Информације о управљању ваздушним простором и флексибилној употреби ваздушног простора су објављене у:
• Закон о ваздухопловству Босне и Херцеговине ("Службени гласник БиХ" број: 39/09);
• Правилник о утврђивању правила за флексибилно кориштење ваздушног простора ("Службени гласник БиХ" број: 79/10);
• Правилника о успостави и организацији Јединице за управљање ваздушним простором ("Службени гласник БиХ" број: 9/17);
• Зборнику ваздухопловних информација БиХ (AIP), поглавље ENR 1.9 AIR TRAFFIC FLOW MANAGEMENT AND AIRSPACE MANAGEMENT.

АМC је скраћеница за Airspace Management Cell, односно Јединицу за управљање ваздушним простором. АМC функционише у складу са приоритетима додјеле ваздушног простора, договореним правилима и протоколима, с циљем побољшања цивилно-војне сарадање и међународне координације и ефикасног управљања ваздушним простором у складу са FUA концептом.

Овлашћени субјект је субјект овлашћен за сарадњу и преговоре са Јединицом за управљање ваздушним простором (АМC) по питањима додјеле и употребе ваздушног простора.
За сарадњу и преговоре са Јединицом за управљање ваздушним простором (АМC) по питању додјеле и употребе ваздушног простора у име цивилних корисника је овлашћен цивилни овлашћени субјект (CIV АА).
За сарадњу и преговоре са Јединицом за управљање ваздушним простором (АМC) по питању додјеле и употребе ваздушног простора у име војних корисника је овлашћен војни овлашћени субјект (MIL АА).

Овлашћени субјект за цивилне кориснике структура у ваздушном простору је Агенција за пружање услуга у ваздушној пловидби Босне и Херцеговине - Одсјек за планирање и организацију и употребу ваздушног простора, Ортијеш бб, 88 000 Мостар, Босна и Херцеговина; e-mail civaa@bhansa.gov.ba.

Овлашћени субјект за војне кориснике структура у ваздушном простору је субјекат у оквиру Министарства одбране Босне и Херцеговине.

(N)AUP – (Национални) план употребе ваздушног простора (Airspace Use Plan – AUP) је ASM порука са статусом NОТАМ-а, којом се у стандардном формату обавјештава о дневној одлуци Јединице за управљање ваздушним простором (АМC) за привременом додјелом ваздушног простора под њеном надлежношћу за одређено временско раздобље.
(N)UUP –– (Национални) ажурирани план употребе ваздушног простора (Updated Airspace Use Plan – UUP ) је ASM порука која има статус NОТАМ-а, а коју издаје Јединица за управљање ваздушним простором (АМC) на дан операција у циљу ажурирања информација у AUP-у.

NОТАМ (Notice to Airmen) је телекомуникацијски дистрибуирана порука која садржи информације о успостављању, стању или измјени ваздухопловног средства, услуге, поступка или опасности, чије је благовремено познавање неопходно особљу које учествује у припреми и извршавању летења.

UTC (Coordinated Universal Time) је универзално координирано времеско вријеме. Локално вријеме у БиХ за вријеме зимског рачунања времена је УТC+1 час, а за вријеме љетњег рачунања времена је УТC+2 часа.

Управљање ваздушним простором на ASM нивоу 2 се проводи у складу CDM процесом координације и на начин да се кориштење структура ваздушног простора додјељује у складу са сљедећом листом приоритета:
1. Летови војних ваздухоплова у сврху заштите суверенитета БиХ;
2. Летови у сврху потраге и спашавања те у хуманитарне сврхе;
3. Летови којима се превозе обољеле или озлијеђене особе којима је потребна хитна медицинска помоћ, укључујући летове у сврху пружања хитне медицинске помоћи обољелим или озлијеђеним особама, као и летови којима се превозе трансплантати, крв и лијекови укључујући летове који се обављају како би се у мјесту одредишта ваздухоплова укрцали пацијенти, лијекови, трансплантати или крв;
4. Проматрачки летови темељем међународних споразума који обавезују БиХ (Open Skies Treaty);
5. Међународне војне вјежбе и међународне вјежбе других тијела државне управе;
6. Националне војне вјежбе и националне вјежбе других тијела државне управе;
7. Летови којима се превозе шефови држава и летови којима се превозе предсједници влада и други државни дужносници који имају утврђен такав повлашћени статус;
8. Војни пробни летови;
9. Међународне ваздухопловне приредбе; br> 10. Међународна првенства у ваздухопловним активностима;
11. Национална првенства у ваздухопловним активностима;
12. Војно и полицијско оспособљавање;
13. Активности везане уз радове из ваздуха (запрашивања, цијепљења, надзор усјева и инфраструктуре, снимање из ваздуха...);
14. Спортске и рекреацијске ваздухопловне активности;
15. Цивилни летови у сврху оспособљавања;
16. Пуштање и испаљивање предмета у атмосферу (нпр. слободни балони без посаде, дјечји балони, лампиони, ватромет, свјетлосни ефекти...);
17. Активности експерименталне нарави у сврху едукације.

Шта су структуре у ваздушном простору? Структуре ваздушног простора које представљају ограничење или забрану у ваздушном простору могу бити:
• Опасне зоне (D),
• Увјетне руте (CDR),
• Привремено издвојене зоне (TSA),
• Привремено резервисане зоне (TRA),
• Увјетно забрањене зоне (R),
• Забрањене зоне PП),
• Прекогранична подручја (CBA).

Структуре ваздушног простора се дијеле на:
a) Управљиве (AMC manageable) и неуправљиве (Non-AMC manageable)
b) Трајне и привремене (ad-hoc)

Трајним структурама сматрају се све структуре које су објављене су у Зборнику ваздухопловних информација Босне и Херцеговине, у даљем тексту: AIP.
Привремене (ad-hok) структуре ваздушног простора се успостављају на ASM нивоу 2 и ASM нивоу 3, на краћи период, уз поштивање општих критерија дизајна и сигурности, када за то постоје реални сигурносни и/или оперативни захтјеви.

Приједлог за промјену организације и структуре ваздушног простора може покренути било који корисник ваздушног простора. Корисник ваздушног простора доставља свој службени захтјев Агенцији за пружање услуга у ваздушној пловидби БиХ (BHANSA) на прописаном образцу, с образложењем захтјева. Приликом обављања анализе и процјене BHANSA по потреби врши консултације с корисником ваздушног простора и другим релевантним тијелима те доставља своје мишљење с цјелокупном документацијом Комитету за управљање ваздушним простором БиХ.

Захтјеви за успоставу привремених (ad-hok) структура ваздушног простора корисници ваздушног простора упућују овлашћеним субјектима (АА) на обрасцу „Захтјев за успоставу привремене (ad-hok) структуре ваздушног простора – ASM.ФОРМ.003“, најмање двадесет (20) дана прије планиране активности.

Захтјев за резервацију структура ваздушног простора овлашћени субјекти (АА) и/или корисници ваздушног простора АМC-у достављају најкасније седам (7) дана прије планираног кориштења структура ваздушног простора на захтјеву за објаву NОТАМ-а „NОТАМ.FORM.001“.

Корисник ваздушног простора или овлашћени субјекат (АА) ће најавити почетак активности и завршетак активности у за њега резервисаној структури ваздушног простора АМC-у или АТС јединици на коју га АМC упути.

Јединица за управљање ваздушним простором може, у случају хитних и непредвиђених околности, суспендовати све активне структуре ваздушног простора, при чему су корисници ваздушног простора којима је претходно одобрено кориштење структура ваздушног простора, дужни обуставити све активности у предметним структурама ваздушног простора.